Bullshit i Dagens.dk 9/11-2015

Energidrik

Dagens.dk vil åbenbart ikke stå tilbage for Metroxpress, når det kommer til at fyre vrøvl af, så de udgav i går en artikel, hvor de fortalte om et nyt studie, der ifølge Dagens.dk viser skræmmende resultater ved indtag af en enkelt dåse energidrik. Dagens.dk fortæller endda, at forskerne ligefrem advarer mod den skadelige effekt ved indtag af en enkelt dåse.

Ligesom Metroxpress i sidste uge, har Dagens.dk deres historie fra et udenlandsk medie, der IKKE nævner en advarsel fra forskerne, da den ikke eksisterer i det omtalte studie. Det holder dog ikke Dagens.dk tilbage fra at opfinde deres egne advarsler og tilskrive dem studiets forfattere. Bravo.
De såkaldte “skræmmende resultater” var en stigning i blodtryk og noradrenalin umiddelbart efter indtag, der med al sandsynlighed skyldtes de 240 mg koffein, der fandtes i energidrikken – en mængde der kun er lidt højere end en dobbelt espresso. Således havde man med al sandsynlighed set en identisk stigning i blodtryk og noradrenalin, hvis man havde erstattet energidrikken med en dobbelt espresso…

Er det så også farligt at drikke en dobbelt espresso? Næh, tværtimod ses en sundhedsfremmende effekt ved moderat kaffeindtag – og 240 mg kan betegnes som moderat.

Artiklen er:

Bullshit

Kommentarer, debat og spørgsmål til indlæget sker på facebooksiden.