Mindsker ingefær muskelømhed?

Ingefær

Det er ikke mere unormalt end fluer på en lort, at der florerer mirakel-historier på nettet om effekten af diverse mere eller mindre suspekte kosttilskud. Som oftest er disse historier det rene bullshit, og det er derfor ikke så underligt, hvis du er en smule tilbageholdende med at hoppe i, når nye påstande om effekten af alternativ “medicin” dukker op. Du reagerer måske oven i købet med et mistroisk ‘Aaaarrhh’, når jeg nu fortæller dig, at der faktisk er noget om snakken denne gang.

Jep, den er god nok. Et nyt studie har undersøgt effekten på muskelømhed (DOMS) efter sprint-træning, når forsøgspersonerne indtog ingefær i væskeform inden og efter træningen.

Og guess what – Det virkede! Forsøgspersonerne rapporterede mindre muskelømhed, når de havde indtaget ingefær, sammenlignet med indtag af vand, hvilket også har været tilfældet i tidligere studier.

Så hvis du er plaget af muskelømhed efter dine træningspas, var det måske ikke en helt dårlig idé at supplere med lidt ingefær – NO BULLSHIT!

No Bullshit

Kommentarer, debat og spørgsmål til indlæget sker på facebooksiden.

Reference:

Kurniawan, A.R. et al. “The Use of Ginger and Mineral Water to Reduce Delayed Onset Muscle Soreness at Post Anaerobic Exercises” Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations. 9 (1) (2020) 58 – 62.