Hvordan reagerer jockeyer på højt proteinindtag?

Et nyt studie undersøgte effekten af 30 min. daglig jogging (lav – moderat intensitet) på tom mave om morgenen sammen med et indtag på 2,5 g. protein pr. kg. kropsvægt i professionelle jockeyer. Indtaget af protein var mere end dobbelt så højt som deres normale daglige indtag. Resultatet? Jockeyerne bevarede deres muskelmasse, mens de faldt i kropsvægt og reducerede fedtprocenten fra 13 til 11. De forbedrede også deres styrke og øgede deres stofskifte i løbet af de 6 uger studiet varede – og det på trods af at de faktisk indtog næsten 400 kcal ekstra dagligt (svarende til en øgning på 30%!) i forhold til deres normale energireducerede diæt, der traditionelt består af dehydrering og madberøvelse!

Studiet er endnu et søm i kisten til myten om, at et højt proteinindtag skulle være usundt. Myten er, ligesom påstanden om at en kalorie er en kalorie, uanset hvor den kommer fra:

Bullshit

Derimod er strategien med overdreven madberøvelse, der desværre stadig er en ofte anvendt metode til vægttab for både jockeyer og alle andre, alt andet end gavnligt for både kropssammensætning og sundhed.

Kommentarer, debat og spørgsmål til indlæget sker på facebooksiden.

Reference:

(Wilson, G. et al. “Fasted Exercise and Increased Dietary Protein Reduces Body Fat and Improves Strength in Jockeys.” Int J Sports Med. 2015 Nov;36(12):1008-14.)